تبلیغات در ناول کافه کانال ستارگان رمان انجمن رمان
دانلود رمان : ناول کافه مرجع دانلود رمان های ایرانی و رمان های خارجی
ضد جوش صورت
خانه » دانلود رمان جدید » رمان چیست و تاریخچه رمان
رمان چیست و تاریخچه رمان

رمان چیست و تاریخچه رمان

رمان چیست و تاریخچه رمان

در این مطلب از رمان کافه با موضوعی در رابطه با” رمان چیست و تاریخچه رمان “در خدمت شما هستیم .احتمالا چندین بار از زبان دیگران شنیده اید اما به جستجو نپرداختید که معنی آن چیست و منشا آن از کجا بوده و چگونه به دست شما رسیده است.

رمان چیست و تاریخچه رمان

رمان چیست و تاریخچه رمان

رمان چیست ؟

رمان همان داستان بلند است، نمیتوان یک داستان سه صفحه ای را نام رمان بر آن نهاد. رمان متن یا داستانی را تعریف میکند که باید در قالب نثر نوشته شود و زادۀ تخیل نویسنده باشد و شامل اتفاقات و یا حوادثی که در ذهن نویسنده شکل گرفته است نوشته شده باشد که خود از قسمت های خاصی تشکیل شده است که در آخر ذکر میکنم، برای مثال داستان شیرین و فرهاد که سرودۀ مرحوم وحشی بافقی است را نمیتوانیم بگوییم یک رمان است زیرا به صورت شعر نوشته شده است، نویسنده نمیتواند داستان شخص دیگری را به بال و پر دهد و به نام خود کند مگر اینکه مترجم باشد و یک رمان خارجی را ترجمه کند که باز هم باید نام خود را با عنوان مترجم این رمان در جلد زیر نام نویسنده درج کند و یا برای مثال داستان شیرین و فرهاد که سرودۀ مرحوم وحشی بافقی است را نمیتوانیم بگوییم یک رمان است زیرا به صورت شعر نوشته شده است.

کلمۀ رمان هم معنی کلمۀ است در فرهنگ انگلیسی که به معنی نو، جدید، بدیع، رمان، داستان های کوتاه، کتاب داستان و یا داستان عشقی کوتاه است. به هر حال کار بر این نداریم که غربی ها به رمان چه میگویند، محض کسب اطلاعات بیشتر در این مطلب درج شده است.در قرن هجدهم کلمۀ رمان اکثرا برای اشاره به داستان های کوتاه که موضوعشان اشاره به عشق و توطئه داشت به کار گرفته میشد ولی در بیست سال گذشته رمان به یکی از مهمترین اشکال ادبی تبدیل شده و طرفداران زیادی از تمام نقاط دنیا پیدا کرده است، همچنین از آن در زبان فارسی قالب ادبی مدرنی گفته میشود.

تاریخچۀ رمان :

رمان همان زبان پیشین و عمیانۀ فرانسویان بوده است که در همان زمان این کلمه در زبان لاتین جزو واژه های عالمانه و ادبی قرار میگرفت. در قرن های وسطی رمان به زبان ادبی فرانسه و ۱۰۶۶ میلادی به بعد به زبان انگلیسی آزاد شد. پس میتوانیم بگوییم که از قرن دوازدهم به بعد فرانسه شمالی و انگلستان زمینه ای برای رشد و منتشر کردن فرهنگ و تمدن فراهم کردند. در قرون وسط داستان شهسوارانه مورد پسند واقع شد(از نوع داستان های عیاری فارسی است).در قرن شانزدهم فرانسوا رابله و سروانتس آن را به معنی کمابیش اروزی به کار بردند که در قرن هفدهم بین مردم جا افتاد و در آخر در قرن نوزدهم رمان چه از نظر ساختار و محتوا و زبان به اوج رسید و طرفداران زیادی برای خود فراهم کرد. از این رو قرن نوزدهم را دورۀ خاصی در تاریخ نویسندگی و داستان نویسی میشناسند.

ساختار رمان :

ساختار رمان بین دو نظم ارتباط دارد: نظم عددی صفحه ها و نظم زمانی واقعه ها. رمان به شکل کتاب است و متشکل از صفحه هاییست که باید به ترتیب خوانده شود، شما نمیتوانید ابتدای رمان را بخوانید و بر فرض مثال بروید سراغ صفحۀ شصت رمان. همانطور که در ابتدای مطلب ذکر شد رمان داستانیست که از اتفاقات و حادثه هایی در طول رمان اتفاق میوفته تشکیل شده است.

رمان فارسی :

زمانیکه میرزا حبیب اصفهانی، رمان سرگذشت حاجی بابای اصفهانی را نوشت رمان فارسی هم به قول معروف استارت خورد. این رمان از حقیقت های تاریخی و اجتماعی عصر قجر، لطیفه ها و چیزهای تازه و نادر و عجیب، آداب و رسوم و عقاید ایرانی ها و شیوۀ مملکت اری حکام قاجار مملو است. جناب محمد تقی بهار در مورد این رمان میگوید:« این رمان به عنوان شاهکار قرن سیزدهم ادبیات فارسی شناخته میشود».

تاریخچۀ رمان در ایران :

زمانی که ارتباط ایران و اروپا افزایش یافت این نوع داستان نویسی رواج یافت؛ و داستان نویسی در کشورهای عربی، ترکیه، ایران و هندوستان به روش امروزی تقریبا همزمان و اواخر نیمه دوم قرن نوزدهم جا افتاد. ورود صنعت چاپ به ایران، تاسیس مطبوعات و ترجمه، مقدمه های پیدایش رمان در زبان فارسی بوده است. از رمان های این دوره عبارتنداز: امیر ارسلان نامدار، کتاب احمد(نوشتۀ طالبوف) و سیاحت نامه ابراهیم بیگی. داستان نویسی به زبان فارسی امروزی از قرن بیستم شروع شد.

در این رابطه میتوانیم به کتابهایی مثل: جنایات بشر یا آدم فروشان قرن بیستم، دارلمجانین، دسیسه و زیبا و… اشاره کنیم.

رمان مدرن در ایران :

با صادق هدایت(بوف کور) رمان مدرن هم در ایارن شروع شد. بعد با صادق چوبک (سنگ صبور) و هوشنگ گلشیری( شازده احتجاب) ادامه پیدا کرد. آقای هوشنگ گلشیری یکی از موثرترین افراد در توسعۀ رمان نویسی به سبک مدرن معرفی شده ایت. ایشان با اثرات زیبا و درهای داستان نویسی شان کمکهای شایانی برای جذب نویسنده های جهان به ایران کردند.

مطالب پیشنهادی :

۱۰ داستان کوتاه که ارزش خواندن دارند

رمان های ترسناک و وحشت آور

چاپ رایگان رمان

رمان های پرطرفدار ایرانی

دانلود رمان من دختر افسانه ایم

2.8/5 - (5 امتیاز)
برای این مطلب ( رمان چیست و تاریخچه رمان ) امتیاز خودت را با ستاره های بالا ثبت کن
باکس دانلود

راهنما

  • نظرات خود را تنها در مورد این رمان در بخش کامنت ها بیان کنید.
  • از ارسال مطالب تبلیغاتی و توهین آمیز خودداری کنید که تایید نخواهند شد .
  • اگر سوالی داشتید از بخش تماس با ما اقدام به ارتباط با مدیریت کنید.
  • رمان ها در سه فرمت (APK،EPUB،PDF) برای دانلود قرار میگیرند.
  • کاربران باتوجه به سیستم عامل گوشی می توانند رمان ها را دانلود کنند.

درباره Soheil_Gh :

علاقه مند به وبلاگ نویسی و طراحی

تاکنون 4 نظر ثبت شده است.

  1. این رمان رو خوندم واقعا قشنگه …مرسی از وب سایت خوبتون و مدیریت قوی تمامی دوستان که به هرچه بهتر شدن این وب سایت کمک میکنن…واقعا عالی بود همه چی.

  2. مطلب خوبی بود
    ولی چند تا اشتباه تایپی توش بود که بهتره برطرف شه

  3. عالی بود

  4. خیلی جالب بود


تمامی حقوق این سایت متعلق به ناول کافه می باشد و هرگونه کپی از مطالب و تصاویر شرعا حرام بوده و پیگرد قانونی دارد.